هلدینگ گروه سه
هلدینگ گروه سه
هلدینگ گروه سه
خراسان رضوی ، مشهد

روندهای سفر در سال ۲۰۲3 میلادی

روندهای سفر در سال ۲۰۲3 میلادی

در سال ۲۰۲3 میلادی، سفرها رفته‌رفته به سطح قبل از همه‌گیری کرونا بازگشتند. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲4 میلادی نیز این روند ادامه یابد و علاوه بر اینکه مسافران جهان بیشتر از سال گذشته به دنیای سفرها بازمی‌گردند، فرصت‌های بسیاری برای شرکت‌ها و مقاصد گردشگری نیز به وجود آیند. اما روندهای سفر در سال ۲۰۲4 میلادی چه خواهد بود؟ در سال ۲۰۲3 میلادی، هنوز گردشگری با برخی چالش‌ها و عدم اطمینان از سوی مسافران همراه بود؛ در این سال مسافران یاد گرفتند که چگونه با مرزهای بسته و محدودیت‌های سفر کنار بیایند و اغلب برنامه‌های سفر خود را متناسب با شرایط تغییر می‌دادند. در سال ۲۰۲4 میلادی اما، دیگر دغدغه همه‌گیری کرونا کمرنگ‌ و کمرنگ‌تر خواهد شد؛ اکنون دیگر مسافران بیشتر از قبل آماده سفرکردن هستند و با اولویت‌ها و خواسته‌های متفاوتی سفرهای خود را از سر خواهند گرفت.

در این مطلب داده‌های گزارش‌های چندین شرکت گردشگری بزرگ جهان از جمله پلتفرم‌های Expedia ،Booking.com ،Hotels.com، آمادئوس و… را بررسی خواهیم کرد که از میان هزاران مسافر جهان در کشورهای مختلف جمع‌‌آوری شده‌اند؛ داده‌هایی که ما را با ۱۲ روند سفر در سال ۲۰۲۳ میلادی آشنا خواهد کرد.

ترندهای سفر در سال ۲۰۲4 میلادی

۱. سفر همچنان در اولویت است

با وجود آنکه تورم و مشکلات اقتصادی در حال ضربه زدن به همه افراد است، اما آمارهای جهانی نشان می‌دهد که این موضوع نتوانسته است کسی را از سفرکردن باز دارد؛ به‌طوری که براساس پیش‌بینی بنیاد سفر ایالات متحده آمریکا، هزینه‌ سفر در سال ۲۰۲4 میلادی نسبت به سال ۲۰۲3 میلادی افزایش خواهد یافت.

۲. تقاضای سفرهای لوکس افزایش خواهد یافت

برای برخی افراد، توقف سفرها در دوران همه‌گیری کرونا، به این معنی بود که پس از بازگشایی دوباره سفرها، بودجه سفر افزایش خواهد یافت. مطالعات نیز نشان می‌دهد که مسافران بین‌المللی می‌خواهند در سفرهای خود بیشتر هزینه کنند و مواردی مانند هتل‌های ۵ ستاره، پروازهای باکیفیت‌تر و تجربیات سفارشی و شخصی را تجربه‌ کنند. از سوی دیگر، مطالعه‌ای از اکسپدیا، پلتفرم فروش آنلاین سفر، نشان می‌دهد که مسافران جوان‌تر دوست دارند در سفرهای خود، بیش از اندازه نیز هزینه کنند؛ به‌طوری که ۸۰ درصد از پاسخ‌دهندگان به مطالعه اکسپدیا که در بازه سنی ۱۸ تا ۳۴ سال بودند نیز می‌خواهند برای ارتقای تجربه خود هزینه بیشتری بپردازند.

۳. مسافران در حال برنامه‌ریزی هستند

در دوران همه‌گیری کرونا، با وجود قوانین و محدودیت‌های سفر که همیشه در حال تغییر بودند، مسافران اغلب تا لحظات آخر منتظر می‌ماندند و سپس سفر خود را انجام می‌دادند؛ اما اکنون قوانین سفر به یک ثبات کلی در سراسر جهان رسیده و همین امر، مسافران را دوباره به‌سمت برنامه‌ریزی برای سفر سوق داده است.

نتایج مطالعه‌ای از Virtuoso، یک شبکه جهانی پیشرو برای آژانس‌های مسافرتی، حاکی از آن است که مسافران به‌طور متوسط در سال ۲۰۲4 میلادی نسبت به سال ۲۰20 میلادی برای سفرهای دورتری برنامه‌ریزی می‌کنند.

۴. کار در سفر افزایش می‌یابد

در سال‌های اخیر، روند کار در سفر و همچنین کوچ نشینی دیجیتال یا دیجیتال نومد‌‌یسم بسیار رواج داشته است. کوچ نشین دیجیتال کسی است که به‌صورت دورکار و به کمک ابزارهای دیجیتالی و اینترنت امرار معاش می‌کند. تحقیقات شرکت فناوری سفر آمادئوس (Amadeus) نیز نشان می‌دهد که افراد دوست دارند تحت شرایط انعطاف‌پذیر کار کنند تا اجازه داشته باشند که روزهای بیشتری، گاهی اوقات چندین ماه را در سفر سپری کنند.

۵. مسافران به‌دنبال کسب تجربه‌های جدید هستند

آن دیدگاه که سفر فقط به‌معنای استراحت و آرامش بود، در حال تغییر است. طبق نظرسنجی آژانس مسافرتی آنلاین GetYourGuide، تقریباً همه مسافران می‌خواهند حداقل بخشی از سفر خود را با فعالیت‌های جدید یا منحصر‌به‌فرد بگذرانند. در واقع، ۹۰ درصد از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی، می‌خواهند یک مقصد را همانند بومیان آن مقصد تجربه کنند و دو سوم از پاسخ‌دهندگان نسل هزاره (متولدین دهه ۱۹۸۰ تا اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی)، نگران این هستند که آیا تجربه‌ای که به دست می‌آورند معتبر است یا خیر.

۶. سفرهای مسئولانه و سازگار با محیط زیست بیشتر می‌شود

مسافران علاوه بر اینکه دوست دارند در یک مقصد مانند مردم محلی همان مقصد رفتار کنند، تاکید بیشتری بر سفرهای مسئولانه نیز دارند. هنگامی که شکاف بین گردشگران و ساکنان از بین برود و ارتباطات انسانی شکل بگیرد، تأثیرات گردشگران در یک مقصد بیشتر آشکار می‌شود. یک نظرسنجی از Virtuoso نشان می‌دهد که مشتریان تمایل دارند در سفرهای خود برای مردم محلی سودآوری و نفع اقتصادی داشته باشند. تحقیقات Vrbo نیز حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۳ میلادی مردم به سفر به مزارع روستایی، پارک‌های ملی، مناطق دورافتاده و فضای باز فکر خواهند کرد.از سوی دیگر، تحقیقات گروه فناوری اطلاعات و تجزیه‌و‌تحلیل آنلاین YouGov نشان می‌دهد که ۴۴ درصد از مصرف‌کنندگان سعی دارند از شرکت‌هایی که به معضلات اجتماعی و محیط زیست اهمیت می‌دهند، خرید کنند. 

۷. مسافران به تجربیات فرهنگی علاقه خواهند داشت

طبق بررسی‌های اکسپدیا، علاقه مسافران به سفر به مقاصد فرهنگی در حال افزایش است؛ مثلا شهرهایی مانند ادینبورگ در اسکاتلند و لیسبون در پرتغال که تجربیات فرهنگی بسیاری ارائه می‌دهند، از جمله مقاصد برتر سال ۲۰۲4 میلادی به شمار می‌آیند. به همین دلیل، بسیاری از مقاصد گردشگری برای اینکه تعداد بازدیدکنندگان خود را افزایش دهند، می‌توانند در سال ۲۰۲4 میلادی کمپین‌های بازاریابی مقصد که متمرکز بر میراث فرهنگی، فرهنگ‌های بومی، رویدادهای سنتی و مکان‌های تاریخی هستند، برگزار کنند.

۸. سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌ها در انتخاب مقصد تاثیرگذارند

سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌ها ابزار قدرتمندی در بازاریابی مقصد هستند. مثلا مکان‌هایی مانند کرواسی و نیوزلند از زمانی که در برنامه‌های تلویزیونی محبوب به نمایش درآمدند، به‌طور چشم‌گیری با افزایش بازدیدکنندگان روبه‌رو شده‌اند. علاوه بر آن، برگزاری کمپین‌های گردشگری و تولید ویدیوهای تاثیرگذار و باکیفیت نیز، مسافران را به سفر کردن به مقاصد معرفی‌شده تشویق می‌کند.

بر اساس تحقیقات اکسپدیا نیز، دو سوم از مسافران جهان پس از تماشای یک فیلم یا سریال، مقصد نمایش‌داده شده را برای سفرهای آینده خود در نظر گرفته‌اند؛ همچنین، ۳۹ درصد از آن‌ها، پس از تماشای فیلم‌ها و سریال، سفر به آن مقصد را رزرو کرده‌اند.

۹. مسافران به‌دنبال فعالیت‌های سلامت‌محور هستند

بر اساس تحقیقات Hotels.com، یک پلتفرم رزرو هتل، تقاضا برای تجربه‌های سلامت‌محور در سفر، در سال ۲۰۲3 میلادی نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. همچنین تقریباً نیمی (۴۶ درصد) از مسافران جهان، بیشتر از همیشه به تجربه‌های مرتبط با سلامت و تندرستی اهمیت می‌دهد. طبق تحقیقات این پلتفرم، مسافران در سال ۲۰۲4 میلادی، به‌دنبال فعالیت‌های سلامت‌محور غیرمتعارف مانند سیلوتراپی (درمان استرس از طریق درختان با ایجاد تماس بصری و فیزیکی)، جلسات چاکرا، کمپ‌های خوراک و نوشیدنی، یوگا، خنده‌درمانی و… خواهند بود.

۱۰. متاورس به یک ابزار بازاریابی مقصد تبدیل می‌شود

یکی از واژه‌هایی که در سال ۲۰۲3 میلادی در سراسر دنیا به گوش می‌خورد، متاورس بود. متاورس به‌گفته مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، مجموعه‌ای از فضاهای مجازی محسوب می‌شود که می‌توان در آن‌ها افرادی را که در یک فضای فیزیکی در کنار یکدیگر نیستند، گرد هم جمع و بین آن‌ها ارتباط برقرار کرد. اما صنعت گردشگری چگونه می‌تواند از این فضا برای افزایش تجربه مسافران استفاده کند؟ 

طبق بررسی‌های آمادئوس، متاورس می‌تواند به‌عنوان پلتفرم «قبل از خرید امتحان کنید» در گردشگری استفاده شود؛ چیزی شبیه به واقعیت مجازی، اما جذاب‌تر و تعاملی‌تر برای مسافران. البته تاکنون نیز برخی از مقاصد در این زمینه ورود کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲4 میلادی این تکنولوژی بیش از پیش در بازاریابی مقاصد گردشگری موردتوجه قرار گیرد.

۱۱. روش‌های پرداخت بیومتریک، محبوب‌تر خواهند شد

فناوری پرداخت بیومتریک از احراز هویت بیومتریک بر اساس ویژگی‌های فیزیکی برای شناسایی کاربر و کسر وجه از حساب بانکی استفاده می‌کند؛ مثلا، پرداخت اثر انگشتی، رایج‌ترین روش پرداخت بیومتریک است.

این فناوری، در حال حاضر توسط خرده‌فروشی‌ها و برخی از شرکت‌های مسافرتی از طریق پلتفرم‌هایی مانند ApplePay و GooglePay استفاده می‌شود؛ اما آمادئوس پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲4 میلادی، پرداخت‌های بیومتریک در بخش‌های بیشتری از صنعت سفر استفاده شود. به‌گفته آمادئوس، مسافران در سراسر جهان از پرداخت بلیط قطار و هواپیما گرفته تا انتخاب وعده‌های غذایی در پرواز یا پرداخت دیرهنگام در هتل، از خدمات راحت و امن بیومتریک استفاده خواهند کرد.

۱۲. سفرهای بلیژر (Bleisure) محبوب می‌شوند

سفر بلیژر (Bleisure) که از ترکیب دو کلمه Business به معنای «کار یا تجارت» و Leisure به‌ معنای «تفریح» شکل گرفته، به‌معنای ترکیب سفر تفریحی و کاری است؛ سفری که شرکت آمادئوس معتقد است در سال ۲۰۲۳ میلادی به یک روند مهم در گردشگری تبدیل خواهد شد. 

اگرچه دورکاری و کار در سفر یکی از روندهای ۲۰۲4 میلادی خواهد بود، اما این روند اغلب مانع پیوند و ارتباط تیم‌ها و همکاران خواهد شد؛ آمادئوس در گزارش خود عنوان کرده است که برای مقابله با این چالش، در سال ۲۰۲4 میلادی بسیاری از شرکت‌ها سفرهایی را با هدف تقویت روابط تیمی، برنامه‌ریزی می‌کنند. 

group3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *